söndag 30 augusti 2015

Uttalande

Idag fylls ytterligare en avdelning med nya små, En ny kull, och jag är redo med termometer och tumstock. Varför? För att se om djuren vid ankomst är rätt tempererade, och har "rätt" storlek. Och med den kunskapen kan sedan ett management anpassas. När jag går bland djuren funderar jag på hur mycket en vuxen människas uttalande kan påverka ett barns liv och framtid. Jag har hört flera fall av anorexia, orsakade av en eller annan idrottslärares ogenomtänkta kommentarer om vikt, som helt förändrat dessa barns uppväxt, med ständiga tankar om hur många kalorier det ena eller andra innehåller.
Nu har jag dock en solskenshistoria. En idrottsman berättar, att han i skolan hade svårt att sitta still. Hade han varit barn idag hade han troligen fått någon form av diagnos, men här fick ständigt negativa kommentarer om att han aldrig kunde sitta still. Tills en dag, en vikarierande lärare säger: Men, vad du är BRA på att röra på dig!!!
Den här kommentaren har följt den lilla pojken ända in i vuxenlivet, och påverkat honom, positivt. Han ägnar nu sitt liv, åt att på ett mycket engagerat och glädjefyllt sätt påverka folk till att röra på sig, och se glädjen i att göra det. Tänk vad en positiv kommentar kan göra!
PÅ samma sätt måste vi vuxna lära barnen om nyttan om att röra på sig, och att äta rätt. Sprida glädjen i att röra på sig, och förståelsen för att vi faktiskt till viss del mår som vi förtjänar. Vi måste våga visa upp vår produktion, och låta människor, som lever långt ifrån vår verklighet och verksamhet, få se och fråga. Så att fler kan se och förstå helheten, och därmed lättare göra sina val.

Jag gillar kreativitet, i alla fall om det inte är mina får som ibland är FÖR kreativa
. Nedan följer en kreativ marknadsföring, som ger en positiv mersmak!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar